Thursday, May 24, 2018

Fletcher Munson Curves, equal loudness curves, ισοφωνικες καμπύλες


They are so important that they may be considered the bread and butter of sound engineering.


For example mixing at too low monitoring acoustic intensity may create a bass heavy mix. Mixing at too loud monitoring acoustic intensity may create a bass light mix.


It is great that newer engineers are more and more aware of their importance.


It is also very important to keep our ears to safe expose levels.


Stelios Giannakopoulos, one of the main recording engineers at EMI Columbia Athens was constantly aware of their importance, not only practicing the art, but reading and consulting the acoustician George Papanikolaou.


An example recording by Stelios Gannakopoulos:
Πρωτη Φορά - Πλέσσας, Παπαδόπουλος, Κουμιωτη
https://m.youtube.com/watch?v=k7ZciKttjww


Οι ισοφωνικες καμπύλες αν και εμφανίζονται στην αρχή βιβλίων περνούν κάπως απαρατήρητες. Ειναι ομως ιςως οτι πιο σημαντικο μπορεί να κατανοήσει ένας, μουσικός, μηχανικος ήχου, παραγωγος, ακροατής.


Επισεις ειναι σημαντικο να προστατεύουμε το πολύτιμο δώρο της ακοής φροντίζοντας να ειμαστε σε ασφαλή έκθεση ήχου.


Ένας απο τους κυρίους μηχανικους ήχου στο στουντιο της Κολουμπια, ο Στελιος Γιαννακοπουλος που μεταξύ άλλων ηχογραφισε τους περισσότερους δίσκους του Μανου Χατζιδακι είχε συνεχεια αυτη την αναφορά στο μυαλό και το ηχοληπτικο του έργο. Σημασία εχει να ακουστεί οτι εχει στο μυαλό του ο συνθέτης σωστά στο μυαλό του ακροατή.


It can't be overemphasized how important it is that what the composer or producer has in mind is correctly heard at the mind of the listener.


Some musical examples:


This girl's in love - Warwick
https://m.youtube.com/watch?v=Gd2Q8VCk9co&list=RDGd2Q8VCk9co&start_radio=1#fauxfullscreen


When I fall in love - Nat King Cole


Bibliography:


Flat frequency response from producer's brain to listener's brain, Sound Picture Recording and Reproducing Characteristics - D. P. Lowe and K. F. Morgan - J.S.M.P.S.E



No comments:

Post a Comment