Μου έφυγε η μαγκιά.
Signal path:
Γαϊδαράκος - Χατζιδακις, Βόυγιουκλακη σε 45αρι Fidelity mono - Dual 501 πικαπ - Realistic disco mixer - Sennheiser HD580 ακουστικά
Η φωνη της Αλικης ακουγεται τοςο λαμπερή σαν καλογυαλιςμενο διαμάντι.
Τοςο καλη ποιοτητα ηχογραφισης θα μπορουςε να ακούσει κανεις αν ηχογραφισει ζωντανά παλι, με μικροφωνο σε μαγνητόφωνο ανοιχτής ταινιας που τρεχει γρήγορα.
Και παλι αν απλα χρησιμοποιηθεί ενα μικροφωνο επίπεδης απόκρισης συχνότητας θα ακουστεί η τραγουδιςτη φωνη μες τα μπάσα και μεσαία (κοινώς σαν βουλωμένη χαβούζα) για διάφορους λόγους.
Οπως, μη σεβασμό στις:
ισοφωνικες καμπύλες (Fletcher, Munson)
Καμπύλες φωνητικής προσπάθειας (voice effort curves)
Φαινομενο εγγύτητας (bass increase mic to mouth proximity effect)
(Παραπομπή στο άρθρο του Χόλυγουντ των [Lowe, Morgan]).
Στην Αλίκη Βουγιουκλακη στις ηχογραφισεις των τραγουδιών στο στουντιο της Φίνος Φιλμ στη οδό Χίου σύμφωνα με συνομιλία με τον Γιάννη Μπακ το μικροφωνο ήταν το κινητου πηνιου σε μαγνητικό πεδίο AKG D25.
Το μικροφωνο πέρα απο τον (τους;) απίστευτους θαλάμους πιςω απο την μεμβράνη (δειτε προηγούμενα post και αναφορα στην πατέντα ακουςτικης προσαρμογής εμπεδησης πιςω απο την παλλόμενη μεμβράνη του μικροφώνου)...
Εχει εσωτερικά διακόπτη δυο θέσεων για να κόβει μπάσα.
Πιθανοτατα λοιπόν εχει οπως τοςα Πολλα μικρόφωνα της ίδιας εποχής, πχ Elctro-Voice, AKG κτλ πηνιο ηλεκτρικά συνδεμένο μεςω του διακόπτη παράλληλα με την έξοδο του μικροφώνου. Δηλαδή ηλεκτρικά παράλληλα με το κινητό πηνιο που παλεται μαζι με την μεμβράνη που με την σειρα της πάλλεται απο το ηχητικό ακοθςτικο κύμα της φωνής.
Ιςως υπαρχει και αντίσταση σε σειρα με το εν λόγω πηνιο ωςτε το υψηλοδιαβατό συχνοτικα φίλτρο να εχει μικρη κλίση εξασθένισης συναρτήσει συχνότητας, βλέπετε Pleiades (R,L). Ακομα και αν δεν υπαρχει αντίσταση υπαρχει η αντίσταση σε σειρα του low cut αυτου πηνιου.
Δεν τελειώνει ομως εκει.
Σύμφωνα με συνομιλία με τον Μικέ Ψαλίδα, ηλεκτρονικού μηχανικου που σχεδίασε και κατασκεύασε την κονσόλα μίξης (πρόσθεσης) της Φίνος Φιλμς...
Ειχαν επιδοθεί με τον Τάσο Φουσέκη σε φίλτρα φτιαγμένα με πηνια σε pot cores για να μπορει ο ηχολήπτης Μικες Δαμαλας να πετύχει επίπεδη απόκριση συχνότητας απο τις φωνητικές χορδές της Αλίκης Βουγιουκλάκης στον εγκεφαλο του θεατή της κινηματογραφικής ταινιας [Lowe, Morgan]. Και μετα τοςα έτη και στον δικό μας εγκεφαλο.
Τα φίλτρα με τα πηνια τα σχεδίασε ο Μικες Ψαλίδας και τα τύλιξε ο Τάσος Φουσέκης σε υπόγειο αεροπορικής εταιρίας στην πλατεία Συντάγματος [Φουσεκης].
Η κονσόλα φτιάχτηκε με ενιςχυτες σηματος σωληνες ηλεκτρονίων η αλλιώς σωληνες κενού (electron tubes η vacuum tubes) κοινώς λάμπες, λαπες, λαμπιόνια. Τα λέγαμε ετςι η αλλιώς η πασαλιμανιώς η μουσειακά αντικείμενα ιςως υποτιμητικά. Ιςως γιατι δεν γνωρίζαμε οτι ελέγχουν κατευθείαν την κινηςη των ηλεκτρονίων καθώς αυτα χορευουν μεςα στο κενό (χάριν στη στεγανοποίηση του γυαλιού) ενισχύοντας με θαυμαστό τροπο την φωνη. Τώρα που υπαρχει Ίντερνετ και γνωρίζουμε οτι στα καλυτερα στουντιο ηχογραφισης του πλανήτη καθημερινά χρησιμοποιούνται για το επόμενο ραδιοφωνικό χιτ...
Ολα αυτα έχουν ευτυχώς αλλάξει και στην καινουρια Ελλάδα χρησιμοποιούμε με σεβασμό οτι καλυτερο απο καθε δεκαετία με σεβασμό στο μέλλον.
Απ'οτι φαινεται απο συνομιλια με την κόρη του Μικέ Ψαλίδα, τέτοια κονσόλα είχε δωθεί και στον Βαγγέλη Παπαθανασιου.
(Μεταγενέστερη σημείωση): Ενας άλλος τρόπος για να μειωθεί το πλεόνασμα των μπασων η χαμηλών συχνοτήτων την ωρα της ηχογραφισης τραγουδιστής φωνής ειναι το κόλπο του Lou Burroughs (Electro-Voice) με δυο παντοκατευθυντικα μικρόφωνα κινητού πηνιου συνδεμένα επίτηδες αυτος φάσης και τραγουδώντας μονο στο ενα [Burroughs]. Περισσότερα στοιχεια σε προηγουμενο euroelectron post οπου αναφέρεται δοκιμή με το φορητό μαγνητόφωνο ανοιχτής ταινιας Uher report 4200.
Πηγες:
Sound Picture Recording and Reproducing Characteristics - D. P. Lowe, K. F. Morgan - Journal of the Motion Picture Engineers
Οι οκτώ κύκλοι - Τάσος Φουσέκης (μάλλον ανέκδοτο αυτο βιογραφικό βιβλιο)
Microphones: Design and Applicatiins - Lou Burroughs
No comments:
Post a Comment