Tuesday, May 21, 2019

Παραμυθι η Κανελινα η Λουσι και τα μουσικά διαστήματα


Ήρθε η Αγγλίδα γάτα Λουσι για διακοπές πιο νωρίς φέτος στην Ελλαδα.


Αμεςως συναντήθηκε με τις φίλες της Κανελινα, υπομονετική χελώνα και Βελουδινα.


Η Βελουδινα έτρωγε τόνο που της αρεσει.


Η Λουσι ομως είχε όρεξη να μιλάει για μουσικούς τόνους και αλλα μουσικά διαστήματα.


Την ίδια ωρα η Κανελινα και η υπομονετική χελώνα ήταν απόλυτα απορροφημένες να φτιάχνουν το μαγικο ηχείο της αλήθειας οπως καποια αυτου του τύπου τα λεει ο παραγωγος Quincy Jones που μεταξύ άλλων ήταν σκηνοθέτης ήχου (μκυςικος Παραγωγος) στο Χαμογελο της Τζοκόντας - Χατζιδακις και τραγούδια οπως το Billie Jean του Michael Jackson. Οι δυο φίλες εφτιαχναν μια μικρη πυραμίδα απο Λινολεουμ οπου θα τοποθετήσουν ενα μικρο μεγάφωνο ευρείας περιοχής συχνοτήτων. Με ιδεα της Βίκυ η πυραμίδα θα εχει τριγωνική βαςη. Θα έχουν ετςι ενα ωραιο μόνιτορινγκ ηχείο που να ακουγεται σαν το ραδιόφωνο. Θα φαινεται αμέσως αν η μουςικη που ηχογραφούν και η ποιοτητα ήχου ακουγεται σαν βουλωμένη χαβούζα η σαν λάσπη κτλ. Ετςι με το μαγικο ηχείο σαν μαγικο καθρέφτη ιςως σαν τα Auratone 5C που χρηςιμοπιουν μεγάλοι μουσικοί παραγωγοί (σκηνοθέτες ήχου, tape directors σε αντιστοιχία με film directors στον κινηματογράφο) θα μπορούν να κρίνουν το αποτέλεσμα και να κανουν οποία απαραίτητη διόρθωση.


Η Λουσι ομως ήταν ορεξάτη και αμέσως άνοιξε ενα ωραιο μικρο ξύλινο ραδιόφωνο μάρκας Roberts που έφερε απο την Αγγλια, και αυτο με fullrange (ευρείας) μεγάφωνο.


Αμέσως στην μπάντα των FM, βασίλευε και διαίρει, αρχισε να ακουει ποτε το 3ο προγραμμα ποτε τον Easy 97.2 MHz.


Και αμέσως αρχισε την φιγούρα, επίδειξη γνώσης:


"Ακούστε...


Το Just Hold Me - Maria Mena μολις ξεκινησε με εισαγωγή Λα μπαςο και Σι καπου ψηλά τονικα, δηλαδή διάστημα μεγάλης ενάτης.


Το πρελούδιο του Chopin σε Ντο ελασονα. Το με δυναμική πιάνο (σιγανό σε ένταση) μερος ξεκινάει με Ντο μπαςο και Μι ύφεση Σολ Μι ύφεση οκτάβα που αμέσως μετα γινεται Ντο μπαςο με δεξί χέρι Μι ύφεση Λα ύφεση Μι ύφεση οκτάβα. Το διάστημα τέλειας (καθαρής;) πέμπτης (perfect fifth) γινεται διάστημα μεγάλης 6ης η μείζονος 6ης (Ντο Λα ύφεση).


Ακούστε και αυτο... Το αργό μερος των αδερφών Marcello του κοντσέρτου για όμποε σε Ρε ελασονα. Ξεκινάει με κάποια εγχορδα να παίζουν Ρε και καποια το αμέσως διπλανό Μι. Δηλαδή διάστημα μεγάλης 2ας η 2ας μείζονος η 2nd major η 2ας ματζορε. Μετα γινεται Λα μπαςο και Ντο διεση Μι Σολ. Το Ντο διεση ως προς μπαςο Λα ειναι μεγάλη 3ή η 3η ματζορε. Το Σολ ειναι μικρη έβδομη η διάστημα μικρής έβδομης ως προς μπαςο, minor 7th, διάστημα ελασονας έβδομης...


Το Old and Wise - Alan Parsons Project εκει που λένε οι στίχοι .. as far as my eyes can see στο "see" που ταγοθδιεται με νότα Λα το μπαςο ειναι Φα. Κάποιο έγχορδο παιζει Μι αρα το μουσικο διάστημα ειναι μεγαλη έβδομη η Major 7th η 7η ματζορε η διάστημα μείζονος έβδομης. Η φωνη με το Λα πρόσθετη την ματζορε 3η οπως συμβουλεύει ο Μπαχ την προςθεςη 3ης στο εγχειριδιο για τους μαθητές τους. Το διαςημα προκύπτει μεγάλης τριτης αφου η κλίμακα εχει Λα φυσικό, ετςι Φα Λα που αποτελει διάστημα μεγάλης τριτης η 3ης ματζορε η μουσικο διάστημα 3ης μείζονος. Ετςι η συγχορδία μεγάλη τριτη μεγαλη έβδομη που εχει προετοιμαστεί με προετοιμαςμενη έβδομη για τον εγκεφαλο του ακροατή ακουγεται μαγικα ομορφη...


Η υπομονετική χελώνα που προσπαθούσε να κόψει σε μικρο βάθος το Λινολεουμ παρολιγο να κοπεί. Έβγαλε καπνούς. Πήγε να κτυπήσει μπιέλα.


Η Βελουδινα απτόητη και αφοσιωμένη στο να τρώει τονουλι ψαράκι δεν έδινε καμια σημασία στους μουσικούς τόνους.


Η Κανελινα ομως είχε αρχίσει να κλαιει τοςο πολυ που έτρεμε και δεν μπορουςε να κουνηθεί.


Αναρωτήθηκε, "καλα..., το αν το διάσημα ειναι 3ης, 6ης, 7ης κτλ το βρίσκει η Λουσι μετρώντας τα λευκά πλήκτρα του πιάνου αγνοώντας διεσεις, υφέσεις οπως πρεπει. Πως ομως βρίσκει αν το διάστημα ειναι μεγάλο η μικρο. Ματζορε η μινόρε; Major η Minor δηλαδή μείζον η ελασον; Κλάμα η Κανελινα.


Η υπομονετική χελώνα την σκούντηξε να συνέλθει και να παει στους σοφους γλαρους στην παραλια να ρωτήσει. Αρχισε να κατηφορίζει η κλαμένη Κανελινα και ταυτοχρονα πέταξε το τζαναμπετικο σπουργίτι να προλάβει να προετοιμάσει τους σοφους γλαρους για την ερώτηση. Οι σοφοί γλάροι έβγαλαν απο τον βράχο το βιβλιο Αρμονία του Γουελτερ Πιστον (Harmony - Piston) που ήταν καθηγητής του Λέοναρτ Μπερνστάιν στο πανεπηςτημιο του Χαρβαρντ.


Η Κανελινα έκλαιγε τοςο έντονα κατηφορίζοντας το δάσος που οδηγεί στην μαγική παραλια που ούτε ειδε τις πετροπέρδικες. Αυτες ομως την είδαν και εκτοξεύτηκαν σαν πύραυλοι και πλάναραν με δεξιοτεχνία και φόντο την θαλαςςα που λαμπυρίζε απέραντα απο τον πρωινό ήλιο.


Οι σοφοί γλάροι που ειχαν συμβουλευτεί το φανταστικά διδακτικό βιβλιο ειπαν τα εξης:


Στο πεντάγραμμο τοποθετούμε τις νοτες. Υπαρχει ενα προς ενα αντιςτοιχια διαδοχικών νοτων και διαδοχικών γραμμών η κενών στο πεντάγραμμο. Ετςι τοποθετούμε όλες τις νοτες Ντο Ρε Μι Φα Σολ Λα Σι Ντο κτλ σε γραμμή, αμέσως επόμενο διάστημα, αμέσως επόμενη γραμμή κτλ. Αυτη ειναι η Ντο μείζονα κλίμακα, ολα τα λευκά πλήκτρα. Όλες αυτες οι νοτες ειναι τα λευκά πλήκτρα του πιάνου. Το μικρότερο μουσικο διάστημα στη δυτική μουςικη ειναι το ημιτονιο. Δυο ημιτονια κανουν έναν τόνο. Απο Ντο σε Ρε ειναι ένας τόνος. Απο Ρε σε Μι ειναι τόνος. Απο Μι ομως σε Φα ενω μεταφερόμαστε παλι ενα πλήκτρο η απο γραμμή σε κενό η απο κενό σε γραμμή στο πεντάγραμμο το διάστημα ειναι ημιτονιο. Απο Φα σε Σολ τόνος (οχι ψαράκι). Απο Σολ σε Λα τόνος. Απο Λα σε Σι τόνος. Και παλι για κάποιο περίεργο λόγο απο Σι σε Ντο ειναι μισή τονική απόσταση η ημιτονιο.


Τα μουσικά διάστημα ειναι πολυ σημαντικά για τη μουςικη. Οσο τα γράμματα για την γλώσσα των ανθρώπων. Καθε μουςικο διαςτημα περιγράφεται η χαρακτηρίζεται η ονομάζεται με 2 λέξεις. Η μια λέξη αφορά το αν ειναι διάστημα 1ης, 2ας, 3ης, 4ης...,7ης, 8ης, 9ης. Η άλλη λέξη προσδιορίζει αν ειναι μεγάλο, μικρο σαν την Βελουδινα, τέλειο σαν τον Ηλιο κτλ.


Η Κανελινα είχε αρχιςει να χαμογελάει και να σκουπίζει τα δάκρυα της.



Συνέχισαν οι γλαροι...
Ναι μετράμε τις λευκές νοτες για να βρούμε τον αριθμο του διαστήματος. Πχ Ντο Λα η διάστημα Ντο διεςη Λα ειναι διαςτημα 6ης. Πιο σωστά μετράμε τις διαδοχικές γραμες, κενά στο πεντάγραμμο. Πχ Ντο Ντο ειναι διάστημα 1ης. Ντο Ρε ειναι διάστημα 2ας. Ντο Ρε ύφεση ειναι διάστημα 2ας αφου οι νοτες ειναι παλι τοποθετημένες στην ίδια θέση στο πεντάγραμμο. Ρε Λα ειναι διάστημα 5ης. Ρε Λα διεση ειναι διάστημα πέμπτης. Ρε Λα ύφεση ειναι διάστημα πέμπτης. Ρε διεση Λα ειναι διάστημα πέμπτης. Ρε ύφεση Λα ειναι διάστημα 5ης. Λα Σι οκτάβα κτλ ειναι διάστημα 9ης. Φα Μι ειναι διάστημα 7ης. Φα Μι ύφεση ειναι διάστημα έβδομης.


Προσοχή τώρα στην δευτερη λέξη...
Για παραδειγμα η πρωτη λέξη στο διάστημα Ντο Μι ειναι 3ης. Για να βρούμε τη δευτερη λέξη ξεκινάμε απο την πιο χαμηλη νότα και παίζουμε την ομώνυμη μείζονα κλίμακα. Στην συγκεκριμένη περιπτωςη την κλίμακα Ντο μείζονα. Αν η δευτερη νότα άνοιξη σε καποια νότα γης κλίμακας τότε το διάσημα λέγεται μεγάλο. Αρα αφου η κλίμακα ειναι Ντο Ρε Μι Φα Σολ Λα Σι Ντο το Μι ανοίκει στην κλίμακα. Ετςι το διάστημα ειναι 3ης μεγάλης η οπως αλλοιώς λέγεται σε άλλες γλωσσικές παραλαγες Μι μείζονος 3ης, major 3rd, 3ης ματζορε κτλ.


Άλλο παραδειγμα. Μι Σολ διεση. Ειναι διάστημα τριτης. Ειναι τριτης μεγάλης αφου ξεκινώντας τώρα απο Μι η Μι μείζονα κλίμακα περιεχει Σολ διεση. Άλλο παραδειγμα Μι Ντο διεση δηλαδή Μι Ντο#. Ειναι διάστημα 6ης και ειναι 6ης μεγάλης αφου η κλίμακα Μι μείζονα (Μι Φα# Σολ# Λα Σι Ντο# Ρε Μι εχει την Ντο διεση. Το διάσημα Φα Μι ειναι διάσημα μεγάλης 7ης η major 7th η διαστημα μείζονος 7ης η διάστημα ματζορε 7ης αφου η μείζονα κλίμακα Φα περιεχει την νότα Μι.


Φα ομως Μι ύφεση ειναι διάστημα παλι έβδομης αλλα μικρότερο απο το Ντο Φα. Οταν ενα διάσημα ειναι πιο μικρο απο ενα μεγάλο κατα ενα ημιτονιο τότε λέγεται μικρο σαν την Βελουδινα. Ετςι Φα Μι ύφεση ειναι διάστημα μικρης 7ης η ελασονας 7ης η minor 7th η μινόρε 7ης η 7ης mineur κτλ.




Για λόγους μάλλον ιστορικούς, πχ Πυθαγορας, το διάσημα μεγάλης 5ης λέγεται perfect 5th η τέλειας πέμπτης. Το ίδιο και το διάσημα μεγάλης 4ης που λέγεται perfect 4th. Ετςι προκύπτουν κάποιες διάφορες στην ονοματολογία, καταλαβαίνεις ομως Βελουδινα την τοςο απλή κεντρική ιδεα που σε εκανε να κλαις απαρηγόρητη.


Το μαγικο με τη μουςικη ειναι οτι δεν χρειάζεται να θυμομαςτε τίποτα για να συνθέσουμε. Απλα εχουμε για παραδειγμα στο νου μας 1 3 5 7 9 11 13 ως προς καθε μπαςο και ο οπλισμός της κλίμακας καθορίζει πια νότα ειναι ύφεση η διεση κτλ. Διαλέγουμε πιο χρωμα μας αρεσει και συνεχίζουμε. Πχ εκει που λεει το τραγουδι της can't you Just Hold Me μετα το Me το μπαςο η βαςη ειναι Φα. Με τον κανονα 1 3 5 7 9 κτλ οι νοτες ειναι Φα Λα Ντο Μι Σολ Σι ... όλες φυςικες αφου αυτο το τραγουδι ειναι γραμμενο σε κλίμακα Λα ελασονα που εχει όλες τα λευκά πλήκτρα. Ο, η συνθετης διαλέγει εδώ 1 3 5 7 δηλαδή Φα μπαςο και Λα Ντο Μι δηλαδή την συγχορδία Φα μεγάλης 3ης μεγάλης 7ης. Ο κώδικας αριθμημενου μπάσου σύμφωνα με Bach, Niedt ειναι απλα Φα7 η F7.


Στο Hey You - Pink Floyd η κλίμακα ειναι Μι ελασονα που εχει όλες τις νοτες λευκές η φυςικες εκτός απο Φα που ειναι Φα διεση. Οι Pink Floyd διάλεξαν για την ειςαγωγη 1 3 5 9. Αρα Μι μπαςο η βαςη και Σολ και Σι και Φα διεση. Αρα η πανέμορφη συγχορδία προκύπτει αυτόματα να ειναι Μι 3ης μικρής 9ης μεγάλης. Η μουςικη ειναι σαν ΠΡΟΠΟ με αποτέλεσμα που προκύπτει μονο του φτάνει να γνωρίζουμε πως παίζεται το παιχνίδι, που τοςο σοφά περιγράφεται στο εγχειριδιο Bach Bass Rules - Bach, Niedt.


Η Κανελινα πετάχτηκε απο την χαρά της. Σκεφτηκε οτι το διάστημα Λα Σι(οκτάβα) της ειςαγωγης του τραγουδιου Just Hold Me - Maria Mena (Μαρία Μινα) γραμενο σε κλίμακα Λα ελαςονας ειναι διάστημα 9ης μεγάλης. Η ονοματολογία προκύπτει αφου η Λα μείζονα κλίμακα περιεχει την νότα Σι. Ετςι το Just Hold Me - Maria Mena ξεκινάει με διάστημα μεγάλης ενάτης, Major 9th η μείζονος ενάτης, η διαςτημα ματζορε ενάτης. Η συγχορδία λοιπόν Λα Ντο Μι Σι ονομάζεται Λα μικρής 3ης μεγάλης ενάτης.


Πετούσε απο την χαρά της. Φωναξε ολους στην παραλια και χόρεψαν τραγουδώντας Just Hold Me κατω απο τις λαμπερές ακτίνες του τέλειου Ηλιου που δεν αφηνει καμια σκια στην αλήθεια.


Πηγες:


Harmony - Piston - Classicication of intervals - page 7 - 5th edition - McGraw Hill


Bach Bass Rules



/div>

No comments:

Post a Comment