Άκουγαν η Κανελινα, η Lucy και η υπομονετική χελώνα ραδιόφωνο.
Η Lucy έκανε παλι φιγούρα και άλλαζε σταθμούς, αφήνοντας λιγο απο καθε κοματι και κάνοντας σχόλια για τις συγχορδίες.
"Να, τo Trouble των Coldplay. Εδώ ο τραγουδιστής τραγουδάει Ρε και το μπαςο παιζει Φα, αρα ειναι Φα 6ης, δηλαδή F6 οπως το λέμε στην Αγγλία.
https://m.youtube.com/watch?v=FPzI4dpEcF8
Να και στο A time for Us - Rota, Conniff εκει που τραγουδάνε "Us" ειναι Ρε και το μπασο ειναι Φα, αρα ειναι Φα έκτης.
https://m.youtube.com/watch?v=4HwYuvNwxkg
Να και στο Requiem you Mozart στο δεύτερο μετρο ενα όργανο παιζει ρε και τα κόντρα μπάσα παίζουν Φα, παλι η συγχορδία ειναι Φα έκτης."
https://m.youtube.com/watch?v=neDnpgZPPvY
Η χελώνα τρελάθηκε.
Η Κανελινα έτρεξε κλαίγοντας στους σοφούς γλάρους στην παραλια.
Δεν καταλαβαίνω τους είπε. Με τον κανόνα 1,3,5 με μπαςο Φα θα έπρεπε να ειναι Φα, Λα, Ντο η συγχορδία, δηλαδή Φα ματζορε.
Οι σοφοί γλάροι της ειπαν:
Αν και με ματζορε και μινόρε μπορούμε να παίζουμε τα περισσότερα κοματια στον πλανήτη, ιδικα στα καλα κοματια θα ήταν στο περίπου. Ο Θεός οπως έλεγε ο Μπαχ ειναι στις λεπτομέρειες.
Θα είταν πολυ βαρετό όλες οι συγχορδίες να ειναι 1,3,5 δηλαδή η ματζορε η μινόρε.
Η ομορφιά στη μουσική ειναι να υπάρχουν και αλλα διαστήματα, άλλος δηλαδή κώδικας απόστασης σε σχεςη με το μπαςο. Πχ 7ες οπως είπαμε άλλη φορά, 6ες (μετράμε έξι νοτες απο το μπαςο), 4ες, 9ες...
Η Κανελινα άρχισε να σκουπίζει τα δάκρυα της.
Με τις 6ες, 7ες, 9ες κατα κανονα βάζουμε και την 3η. Πχ μπαςο Φα, η έκτη Ρε, και μαζι την 3η που ειναι Λα.
Για παραδειγμα στο Trouble - Coldplay εκει που λέει "a spider" στο "spi" τραγουδάει Ρε και το μπαςο παιζει Φα και αυτο ειναι ολη η μαγεία. Αν το μπαςο έπαιζε Ρε για Ρε μινόρε θα ήταν πολυ κοινότυπο. Η αν τραγούδαγε Ντο με Φα μπαςο για Φα ματζορε παλι θα ήταν πολυ κοινότυπο.
Το ίδιο στο A time for Us - Rota, Conniff. Ειναι γραμμένο σε κλίμακα η σκάλα Σολ μινόρε. Αρα καθε Σι είμαι Σι ύφεση και καθε Μι ειναι ΜΙ ύφεση.
Οπως ειναι φυσικό το κοματι ξεκινάει με μπαςο Σολ. Η συγχορδία εκει ειναι 1,3,5 αρα έχουμε Σολ μπαςο και Σι ύφεση, Ρε, Σολ δηλαδή συγχορδία Σολ μινόρε.
Η επόμενη όμως συγχορδία εκει που τραγουδανε "Us" το"Us" ειναι Ρε, το μπαςο ειναι Φα και κάποιο άλλο όργανο παιζει την 3η δηλαδή Λα.
Ναι, είπε η Κανελινα μου σηκώνονται οι τριχουλες απο χαρά οταν ακούω αυτο το σημείο.
Και το ωραίο ειναι οτι στη μουσική ισχύει ο κανόνας των μικρότερων αλλαγών.
Το μπαςο ήταν Σολ και κατέβηκε ενα μονο σκαλοπάτι στο Φα. Υπήρχε ήδη Ρε απο την πρωτη συγχορδία και παρέμεινε και στη δεύτερη. Απο Σολ, Σιb, Ρε πήγαμε σε Φα, Λα, Ρε. Αν δοκιμάσει να παίξεις το σημείο αυτο με Φα ματζορε, δεν ακούγεται.
Άρχισε να πετάγεται απο την χαρά της η Κανελινα.
Και στο Requiem του Mozart;
Το ίδιο και εκει.
Αυτο το αριστούργημα είμαι γραμμένο σε Ρε μινόρε. Εχει δηλαδή μονο το Σι, Σι ύφεση. Όλες οι άλλες νοτες ειναι άσπρες.
Ξεκινάει με μπαςο Ρε οπως ειναι φυσικό. Με το κανόνα 1,3,5 τα εγχορδα παίζουν Φα, Λα, Ρε, δηλαδή Ρε μινόρε.
Ξαφνικά όμως στο δεύτερο μετρο μπαίνει ενα όργανο με Ρε παλι. Το μπαςο όμως γινεται Φα. Αρα αμέσως έχουμε το όμορφο διάστημα 6ης. Και κάποιο απο τα έγχορδα παιζει Λα, την 3η δηλαδή.
Το όργανο που παιζει Ρε συνεχίζει να παιζει Ρε και το μπαςο αλλάζει σε Μι. Δημιουργίας δηλαδή μια προετοιμασμένη έβδομη, αφου η απόσταση απο ΜΙ σε Ρε ειναι 7 νοτες. Ενα άλλο όργανο παιζει την 3η που ειναι Σολ και ενα άλλο όργανο παιζει την 5η που είμαι Σι ύφεση αφου ολα τα Σι είπαμε ειναι Σι ύφεση στη κλίμακα που ειναι γραμμένο το κοματι. Παλι οςο δυνατόν μικρότερες αλλαγές.
Και ακούγεται αυτο το μαγευτικό αποτέλεμα που ταξιδευει την ψυχή μας.
Πετάχτηκε απο την χαρά της η Καλενινα.
Και πως τα ξέρετε ολα αυτα;
Διαβάζουμε και εμείς το βιβλίο που διάβαζε ο Μπαχ και απο οτι φενεται και ο Mozart.
Προέρχεται απο τον μηχανικό, μουσικο Niedt και σε αυτο βασίστηκε ο Bach για να γράψει το δικό του εγχειρίδιο οπως και τα αριστουργήματα του.
Ξαναπετάχτηκε απο της χαρά της η Κανελινα.
Και ήρθαν εντωμεταξύ όλοι στην παραλια, μαζι με τον γάτο με την πραςινη κορδελα.
Και τραγούδησαν κάνοντας μπάνιο και χόρεψαν A Time for Us κατω απο το φως του Ηλιου που δεν αφηνει καμια σκια στην Αλήθεια.
Πηγη:
Το βιβλίο του Μπαχ που βασίστηκε στο εγχειρίδιο του Niedt. Υπάρχει και στο: Bach's Biography - Spita - appendix
http://normanschmidt.net/scores/bachjs-general_bass_rules.pdf
No comments:
Post a Comment