Sunday, January 15, 2017

Η Κανελινα και τα μυστικά της Κολουμπια στη Νεα Υόρκη, The Secrets of Columbia 30th Street Studio in New York

Η Κανελινα δεν ειναι γάτα σαν τις άλλες.


Έχει πάθει πλάκα ακούγοντας κρυςταλινες ηχογραφήσεις όπως:
Kind of Blue - Miles Davies
Take Five - Dave Brubeck
Ray Charles
Barbara Streisand
Glenn Gould
Leonard Berstein


Τρελενεται επισεις να ακούει το τραγούδι: A Time for Us - Nino Rota στην εκτέλεση του Ray Conniff που πρωτοάκουσε απο το 3o προγραμμα.


Έστειλε αμέσως email και της απάντησαν για τη μοναδική αυτή πανέμορφη εκτέλεση.


Ψάχνοντας βρήκε οτι όλες αυτες οι απίστευτες ηχογραφήσεις της Columbia CBS (Columbia Broadcasting System) έχουν γίνει στο ίδιο στούντιο στη Νεα Υόρκη. Το στούντιο της 30ης οδού.


Αμάν πια, τι έχει αυτο το στούντιο;


Πηγαίνει παραλία να ρωτήσει τους σοφούς γλάρους.


Οι σοφοί γλάροι μετά απο σκέψη απάντησαν:


Μπράβο Κανελινα ακούς θαυμάσια.


Αυτες οι ηχογραφήσεις ανήκουν στο σύνολο των καλύτερων που έχουν γίνει μέχρι στιγμής στον πλανήτη μας.


Θέλω την Ιστορια με όλες τις λεπτομέρειες είπε η Κανελινα.


Το 30th street studio της Columbia ήταν μια εγκαταλελειμμένη Αρμένικη ορθόδοξη εκκλησία.


Οι διαστάσεις ήταν περίπου 100 ποδια (ft, feet=πατούσες) επι 100 ποδια επι 100 ποδια. Ανθρώπινες πατούσες Κανελινα όχι γατίσιες.


Πολλά απο τα μικρόφωνα ειχαν μεςα τους σωλήνα ηλεκτρονίων.


Τα μηχανήματα ήταν ιδιοκατασκευές. Κατασκευασμένα απο ανθρώπους. Ηλεκτρονικούς μηχανικούς με επικεφαλής τον Eric Porterfield head of R&D, (research and development). Τα modules πιθανότατα Altec όπως αναφέρεται στο gearslutz - take five.


Τα εκουαλαισερ (equalizer) για να ακούγεται σωστά ο ήχος στον εγκέφαλο του ακροατή απο οτι φαινεται απο τις φωτογραφίες ειναι τα Pultec. Αυτα έχουν πηνια με τοροιδη (στρογγυλό λουκουμακι με τρύπα) μαγνητικό πυρήνα με προςμιξη Μολυβδενιου (moly permalloy core). Γεμάτα λοιπόν φίλτρα Πλειαδες (Pleiades Filters) που ειναι τυλιγμένα πηνια συνδεμένα συνήθως παράλληλα με το μουσικό σήμα. Ετςι μπορούσαν να κόβουν η να αυξάνουν διάφορες περιοχές συχνοτήτων για να ακουστεί σωστά στο ανθρώπινο μυαλό. Το ανθρώπινο μυαλό και μάλλον και το γατιςιο ακούει τελείως διαφορετικά ανάλογα με το ποσο δυνατή ενέργεια ακουστικού σήματος φτάνει στο αυτί.


Είχε δωθεί εντολή να μην σφουγγαριστει ο χωρος με το ξύλινο πάτωμα για να μην αλλάξει η ακουστική.


Τα μαγνητόφωνα είταν φυσικά αναλογικά Ampex με σωλήνες ηλεκτρονίων.


Ένας βασικός απο τους μηχανικούς ήχου ήταν ο Frank Laico.


Ο Frank έβαζε τους άντρες της χορωδίας απέναντι απο τις γυναίκες (αντικριστα).


Έτσι απο οτι φαινεται ηχογράφησε το a Time for Us με separation (διαχωρισμό) μεταξύ αριστερού και δεξιού καναλιού, λόγω της καρδιοιδους απόκρισης (κατευθυντικοτητας) καθε μικροφώνου.


Αγαπημένο του μικρόφωνο ήταν το Neumann M-49 με σωλήνα ηλεκτρονίων.


Καθε όργανο είχε το δικό του εν γενεί μικρόφωνο. Σε φωτογραφίες φαινεται συνήθως ψηλά σε απόσταση απο την πηγή (+ η -) 1 πατούσα (foot); Άλλοτε πολυ περισσότερο όπως φαινεται στο gearslutz - take five


A&R (artists and repertoire) ήταν ο Mitch Miller.


Μια μέρα ο Mitch επισκέφτηκε τον φίλο του Les Paul πρωτοπόρο μηχανικό ήχου και εφευρέτη που μαζι με την γυναίκα του Mary Ford έπαιζαν, ηχογραφούσαν κσι ανακάλυπταν. Εκεί ειδε και ακουςε το Echo room και την καθυστέρηση (delay) με μαγνητόφωνο.


Αμέσως ο Mitch με τον Frank έψαξαν στην εκκλησία κσι βρήκαν μια αποθήκη 12ft επι 15ft επι περίπου 7.5ft (ft=feet=πατούσα, προέρχεται η μονάδα μέτρησης απο το μέγεθος της πατούσας ενός αυτοκράτορα) και την έκαναν Echo room.


Ο ήχος ήταν τοςο όμορφος με το delay συνδεμένο στην έξοδο του Echo room που η EMI έστειλε μηχανικους απο το Λονδίνο για να δουν πως ηχογραφούν τοςο θαυμάσια εκεί.


Έτσι προετοιμάστηκε ο ήχος των Beatles. Το Abbey Road studios (που αποτελείται απο πολλά σπίτια ενωμένα) έχει κσι αυτο το δικό του Echo room. Μεςα μάλλον έχει και σωλήνες αποχέτευσης σαν κολώνες όρθιες πανω στο πάτωμα. Με αυτόν τον τροπο στέλνουν τον ήχο με ανακλαση προς όλες τις κατευθύνσεις. Αυτο ειναι και κόλπο του BBC.


Η Columbia στην Ελλαδα στη Ριζουπολη είχε 3 echo rooms υπόγεια, τώρα πια μπαζωμένα.


Τα Echo rooms ειναι δωμάτια με ανακλαστικους τοίχους, πλακάκι μάλλον στη Ριζούπολη, και ετςι δημιουργείται αντιχηση. Ενα μεγάφωνο στέλνει τον ήχο μεςα στο δωματιο και ενα η παραπάνω μικρόφωνα παίρνουν απο εκεί τον ήχο για να σταλεί στη κονσόλα ένωσης των ήχων. Ενα παραδειγμα του μαγικού ήχου της Ηχους - Αντηχησης ειναι το Μια Γιορτή - Αστεριάδη.


Οι μουσικοί έπαιζαν κσι ηχογραφούσαν όλοι μαζι ζωντανά χωρις να ανταγωνίζεται ο ένας τον άλλο σε ένταση.


Ο Mitch Miller έδωσε εντολή να μην πειραχτεί τίποτα στην εκκληςια για να μην αλλάξει η ακουστική απο την στιγμή που όλοι ήταν ικανοποιημένοι απο τον ήχο.


Ύστερα απο έτη αριστουργηματικων ηχογραφήσεων καινούργιοι γείτονες έκαναν παράπονα για φασαρία. Επιςεις το πάτωμα σφουγγαριστηκε κσι χάλασε η ακουστική.


Σιγα σιγα έκλεισε ιςως το καλυτερο στούντιο στον πλανήτη.


Οι αναλογικές ηχογραφήσεις όμως παραμένουν.


Όπως και η ανθρώπινη γνώση και θέληση και δημιουργία και αγάπη για καινουρια μουσική.


Η Κανελινα πετάχτηκε απο την χαρά της.


Και μαζι με τους γλάρους χόρεψαν Νιαου Βρε Γατουλα, Ζορμπα, και τα Παιδια του Πειραια. Αυτα ηχογραφήθηκαν σε κονσόλα που κατασκευάστηκε απο τον ηλεκτρονικό μηχανικό Μικέ Ψαλίδα με σωλήνες ηλεκτρονίων όπως στην Κολουμπια στη Νεα Υορκη.


Κονςολα ίδια με αυτήν της Φίνος Φιλμς κατασκευάστηκε και για τον Βαγγέλη Παπαθανασιου (Vangelis), ο οποιος πήρε Oscar με το Δρόμους της Φωτιάς, Chariots of Fire. Τα πηνια τυλίγονταν απο τον φίλο του Μικέ Ψαλίδα, Τάσο Φουσέκη σε υπόγειο αεροπορικής εταιρίας στο Σύνταγμα. (Οι οκτώ Κύκλοι - Τάσος Φουσέκης - μη εξεδωμενο βιβλίο;)


Πετάχτηκε και το δελφίνι απο τη θαλαςςα χαρούμενο.


Και χόρεψαν στην παραλία κατω απο το φως του Ηλιου που δεν αφήνει καμια σκιά.


Πηγές:


Frank Laico - AES interview on YouTube


Don Hunstein - Keeping Time (The photographs of Don Hunstein)


Temples of Sound: Inside the Great Recording Studios Paperback – March, 2003 by William Clark, Jim Cogan


Studio Stories, How the Great New York Records were made - David Simons


Jim Reeves website
http://www.reevesaudio.com/vintagesessions.html


https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/855070-dave-brubeck-take-five.html


A Time for Us - Ray Conniff - on YouTube
https://m.youtube.com/watch?v=4HwYuvNwxkg


Documentary - Kind of Blue - Miles Davies on YouTube


Συνομιλίες με τον Στέλιο Γιαννακοπουλο και τον Γιάννη Δημητρίου για το στούντιο της Κολουμπια στην Αθήνα


Γιατι οι Σωλήνες ηλεκτρονίων κανουν αλλα μηχανήματα να φαίνονται παιδικά;
Tubes vs Transistors, Is there an audible difference? Russel O Hamm - JAES
http://www.idc-online.com/technical_references/pdfs/electronic_engineering/Vacuum_Tubes_Vs_Transistors.pdf


Για να μπορείς να φτιάχνεις τα δικά σου μηχανήματα με σωλήνες ηλεκτρονίων:


Audio Cyclopedia - Howard Tremain


Elements of Sound Recording - Frayne, Wolfe


Radiotron Designer's Handbook - F. Langford-Smith


Άλλες αναρτήσεις του euroelectron blogspot
















No comments:

Post a Comment