Saturday, June 10, 2017

Η Κανελινα και η Βάση με Αριθμούς


Η Κανελινα κλαίει απαρηγόρητη,


Παντού γύρω της ακούει την έκφραση εναριθμο βάσιμο και δεν καταλαβαίνει καθόλου τι σημαίνει.


Αποφασίζει βραδιάτικα να παει στην παραλια να βρει τους σοφούς γλάρους.


Αφου σκευτηκαν αποφαςιςαν καλύτερα να το λέμε βάση με αριθμούς.


Της ειπαν λοιπόν:


Η λέξη μπαςο σύμφωνα με τον συνθέτη Γιόχαν Σεμπαστιαν Μπαχ προέρχεται απο την Ελληνική λέξη βάση. Και αυτο ειναι. Το μπαςο η η Βάση ειναι οι χαμηλές νότες. Οι νότες που έχουν χαμηλή συχνοτητα παλμικων δονήσεων. Οι νότες δηλαδή με μικρη συχνοτητα. Δηλαδή οι νότες με τις οποίες τα μόρια του αέρα πηγαινοέρχονται γύρω απο τη θέση ισορροπίας τους λίγες φορες το δευτερόλεπτο.


Για παραδειγμα σε ενα ηλεκτρικό μπαςο (electric bass guitar) η ενα ακουστικό μπαςο η πιο μπάσα χορδή Μι συμπληρωνει περίπου 33 κύκλους παλινδομικής κινηςης μεςα σε ενα δευτερόλεπτο. Η αλλιώς παλεται με 33 κύκλους το δευτερόλεπτο. Η αλλιώς 33 Χερτζ η 33Hz. Η λέξη προέρχεται απο τον φυσικό Hertz.

Η Κανελινα είχε ήδη αρχίσει να σκουπίζει τα δάκρυα της. Και οι αριθμοί;


Στο μπαςο η στη βάση ειναι σαν να κάθονται πανω της οι άλλες νότες. Οι νότες της μελωδίας και της αρμονίας. Αυτες συνήθως εκπεμπουν πολυ μεγαλύτερη συχνότητα. Για άκου αυτόν το γρύλο μεςα στη νυχτα...


Η Κανελινα έσκασε στα γέλια, της άρεσε παντα η φωνή του γρύλλου με τις υψηλές συχνότητες που περιεχει.


Οι αριθμοί λοιπόν;


Οι αριθμοί συμβολίζουν ποσο πιο ψηλά ειναι οι άλλες νότες που συνηπαρχουν δεδομενη στιγμή με το μπαςο, η πανω στη βάση.


Για παραδειγμα:


Το Just Hold Me - Maria Mena, ξεκινάει με Λα 9. Δηλαδή βάση Λα και κάποιο άλλο όργανο ψηλά να παιζει Σι. Αν μετρήσουμε 9 σκαλοπάτια απο την κλίμακα ξεκινώντας απο τη βαςη Λα φτάνουμε στο Σι. Δηλαδή Λα, Σι, Ντο, Ρε, Μι, Φα, Σολ, Λα, Σι. Το Σι φυσικά μπορεί να ειναι ενα Σι οςο ψηλά σε οκταβες μας αρέσει και ταιριαζει στο κοματι.


Η Κανελινα ειναι αρχίσει να ειναι πολυ χαρούμενη. Πείτε μου σας παρακαλώ και αλλα παραδείγματα.


Το Frοzen - Madonna στο δεύτερο μετρο ειναι Φα 9. Η βαςη παραμένει Φα απο το πρώτο μετρο αλλα ενα απο τα έγχορδα με το που μπαίνει το δεύτερο μετρο παιζει Σολ διεση. Το Σολ ειναι Σολ διεση γιατι η κλίμακα ειναι Φα Ελασονα, F minor. Αλλα αυτο δεν αλλάζει τίποτα. Παλι μετράμε 9 νότες απο τη βαςη που ειναι το Φα.


To Close to You - Carpenters εκει που λέει το τραγούδι πρωτη φορά you εχει κάποια βαςη με αριθμό 9 πανω της.


Το Qui Tollis - Mass in B minor - Bach, εχει στο πρώτο μετρο Ρε 6 αφου η βαςη ειναι Ρε και κάποιο άλλο όργανο η φωνή παιζει Σι. Μετά γινεται Μι 7 αφου η βάση γινεται Μι και κάποια άλλη φωνή εχει Ρε. Και μετά γινεται στην συγκεκριμένη σύνθεση Λα 9 αφου η Βαςη στο τρίτο μετρο ειναι Λα και κάποια άλλη φωνή παιζει Σι.


Ειναι η ίδια συγχορδία με την αρχή του Just Hold Me παρατήρησε η Κανελινα.


Μπράβο.


Η μουσική ειναι γεμάτη απο τέτοια διαστήματα σε καθε είδος της. Η μουσική ειναι έξ' ορισμού γεμάτη απο σύμφωνα και διαφωνα διαστήματα (consonant, dissonant intervals) που συνηπαρχουν σε καθε κοματι. Και πολλές φορες τα διαφωνα μπορούν να ακούγονται και καλύτερα αν για παραδειγμα ειναι προετοιμασμένα οπως διδάσκει ο Bach η ο Bert Bacharach, και τόσοι άλλοι και άλλες οπως η Anne Dudley που έπαιξε και συνθεσάϊζερ στο Careless Wisper.


Το Careless Wisper - Michael αποτελείται απο τέσσερις συγχορδίες που επαναλαμβάνονται συνεχώς με την ίδια σειρά οπως σε ενα κανόνα. Ειναι Ρε (χωρις αριθμό), Σολ 7, Σι 7, Λα 7. Μετά επαναλαμβάνονται σαν λούπα. Χωρις αριθμό σημάνει 1,3,5 δηλαδή την αρμονική τριάδα. Στην περιπτωςη μας ειναι Ρε Φα Λα δηλαδή Ρε μινόρε. Το αριστουργηματικό κοματι ειναι γραμμένο σε Ρε μινόρε. Με βαςη τον παραπάνω κώδικα βάσης με αριθμούς μπορούμε να βρούμε τα παντα χωρις να χρειάζεται να θυμόμαστε τίποτα. Μόνο το οτι στην κλίμακα ρε μινόρε η αλλιώς οπως λέγεται Ελασονα καθε Σι ειναι Σι ύφεση δηλαδή το πρώτο αριστερό μαύρο πλήκτρο απο το Σι. Ολα τα αλλα πλήκτρα ειναι φυσικά η λευκά. Ετςι με βαςη τον κώδικα: Η πρωτη συγχορδία Ρε (1 3 5) ειναι Ρε βαςη με αρμονία Ρε Φα Λα. Η δεύτερη, Σολ 7, ειναι Σολ βαςη και μαζι Σι ύφεση και Φα δηλαδή Σολ μινόρε έβδομης. Η τριτη συγχορδία, Σι 7 ειναι Σι ύφεση βαςη (η μπαςο) με Ρε Φα Λα στο δεξί χέρι η σε κάποια αλλα όργανα. Η τεταρτη και τελευταία συγχορδία του κομματιού Λα 7 είναι λοιπόν Λα βαςη με αρμονία Ντο Μι Σολ. Το τι ειναι διεση η ύφεση προκύπτει αυτόματα οπως και το τι ειναι μινόρε η ματζορε αναλογα με την κλίμακα στην οποία ειναι παιγμενο το κοματι.


Το A Time for Us - Rota, Corniff εχει διάστημα 6ης συγκεκριμένα εκει που τραγουδάει η χορωδία πχ πρωτη φορά Us. Ειναι Φα 6. Δηλαδή βαςη Φα, και άρα Ρε τραγουδάνε οι άντρες και οι γυναίκες και κάποιο άλλο όργανο παιζει διάστημα 3ης δηλαδή Λα για να δέσει η μαγιονέζα.


Το This Girl's in Love - Bacharach, Davis, Warwick εχει στο δεύτερο μετρο Ρε 7, δηλαδή Ρε βαςη με μελωδία Ντο διεση πχ εκεί που η Dionne Warwick τραγουδάει για πρωτη φορά τη λέξη Love. (Η κλίμακα του κομματιού ειναι Ρε μείζονα). Κάποιο άλλο όργανο την ίδια ώρα παίζει διάστημα 3ης απο τη βαςη άρα Φα διεση. Αυτο γινεται για να ακούγεται η έβδομη πιο εύηχα. Οπως επιςεις η έβδομη ειναι προετοιμασμένη απο το προηγουμενο μετρο. Ακριβως οπως διδάσκει ο Μπαχ στους μαθητές του. Οτι έμαθε και αξιοποίησε στο βιβλίο του μηχανικού Niedt που του δωθηκε οταν είταν μικρός.


Την Κανελινα την είχε πάρει ήρεμος και ευτυχισμένος ύπνος.


Αντιχούσε στα αυτάκια της η τραγουδιςμενη λέξη Love με την απαλή φωνή της Dionne. Που δεν φορουςε ακουστικά αφου η ορχήστρα έπαιζε ζωντανά απαλά κοντα της. Το οτι οι ακουστικές στάθμες είταν απαλές την βοήθησε να τραγουδισει αφαλτσα. Άκουγε ευτυχιςμενη Η Κανελινα στο όνειρο της το τραγούδι αυτο, αριστούργημα της ανθρώπινης διανόησης. Οπως γράφτηκε σε αναλογική μαγνητοταινία με ηλεκτρόνια ευτυχιςμανα Να αποθηκεύουν τον ήχο σε μαγνητική μορφή με το spin τους. Το μαγευτικό μουςικο σημα να ρέει με τη μορφή ηλεκτρομαγνητικού κύματος απο ενιςχυτες με σωλήνες ηλεκτρονίων που ενίσχυαν την μουσική δόνηση των ηλεκτρονίων απο τα μικρόφωνα σε καθε όργανο. Με τη ενθαρρυντική βοήθεια του παραγωγού Phil Ramone συνεχώς ενθαρρύνοντας με αγάπη την Dionne και τους μουσικούς.
https://m.youtube.com/watch?v=Gd2Q8VCk9co


Η Κανελινα ήδη τρισευτυχισμένη ονειρευόταν το ξημέρωμα. Που θα έρθει και ο γάτος με την πραςινη κορδελα στην παραλια. Και όλοι μαζι θα χορέψουν χαρούμενοι περιμένοντας τις πρώτες ευεργετικές ακτίνες του Ηλιου.


Του Ηλιου που δεν αφηνει καμια σκια στην αλήθεια.


Του Ηλιου της χαράς και της Αφοβιας.


Πηγές:


Instructions for playing figured bass by her Johann Sebastian Bach to his scholars in music - Appendix of Spita's Bach biography


Making Records - Phil Ramone


Άλλες σελίδες του euroelectron


B minor Mass full score - J.S. Bach - Dover Publications


Εγχειρίδιο - Επίκτητος - τόμος 5 - Εκδόσεις Κάκτος









No comments:

Post a Comment