Friday, January 8, 2016

Μικες Ψαλίδας - Ο ηλεκρονικος μηχανικός πίσω από τον ήχο της Φίνος Φιλμ και 2 Oscar

Ακούγοντας το Ηθοποιός σημαίνει Φως - Μανος Χατζιδακις, να ακούγεται τόσο φυσική η φωνή του Δημήτρη Χορν, παντα αναρωτιόμουν πως γράφτηκε τόσο ωραίος ήχος.


Και η Αλίκη Βουγιουκλάκη, Μες αυτή τη Βάρκα - Μανος Χατζιδακις, η φωνή τόσο φυσική, δυναμική, λαμπερή, να πετάγεται μπροστά από τα ηχεία. Κινηματογραφικές ηχογραφήσεις του Μιμη Πλέσσα με απίστευτο ήχο και τόσα αλλα.


Ήταν σαφές ότι τα μηχανήματα ήταν φτιαγμένα με σωλήνες ηλεκτρονίων, όπως και το ότι είχαν κατασκευαστεί από ανθρώπινο χέρι όπως έκαναν όλοι στο εξωτερικό που κατασκεύασαν τα μηχανήματα οι ίδιοι και ύστερα ηχογράφησαν τον Frank Sinatra, τον Elvis Presley, την Audrey Hepburn, την Merlin Monroe μ αυτόν τον απίστευτο ήχο που ακούμε.


Στις ταινίες της Φίνος, έβλεπα από μικρός το όνομα Μικες Δαμαλας ηχολήπτης. Γύρω στο 1999 παίρνω το θάρρος και τηλεφωνώ στη Φίνος Φιλμς. Μου λένε δυο ευγενικοί κύριοι οτι δεν ζει. Τους εξηγώ τι ψάχνω, με παιρνουν για ημι τρελο σχεδόν μου το κλίνουν. Εννοείται ξαναπερνω, τους λέω δεν θα απαλλαγούν από μένα αν δεν μου πούνε ποιος ήταν αυτός που σχεδίασε και κατασκεύασε τα μηχανήματα ήχου. Άκουσα το όνομα Μικες Ψαλίδας και κάποιος άλλος που ήταν στην ΕΡΤ. Οι καλοί αυτοί κύριοι μου λένε οτι ο Μικες Ψαλίδας είναι τώρα τεχνικός διευθυντής της Πιτσος.


Κατευθείαν τηλεφώνημα στο εργοστάσιο και ο κύριος Ψαλίδας τόσο ευγενικός με προσκαλεί την ίδια μέρα το απόγευμα στο σπίτι του!


Απλός και χαμογελαστός σε ένα δωμάτιο γεμάτο επιστημονικά βιβλία μου ζητάει να απλώσω τα χέρια μου και μου ακουμπάει ένα Ντοσιέ γεμάτο επιστημονικά άρθρα στα αγγλικά και γαλλικά πάνω στην ηλεκτρακουστικη.


Μου εξηγεί πως ο Φίνος απογοητευμένος από τον τόσο κακό ήχο του αναθέτει να βρει που οφείλεται αυτό και να κάνει τον ήχο του Ελληνικού κινηματογράφου να λάμπει. Ο Ψαλίδας προτείνει στον Φινο να γραφτεί συνδρομητής στο Journal of Motion Picture Engineers όπως και έγινε. 


Έκπληκτος ο Ψαλίδας διαβάζοντας το JMPTE και ξένα βιβλία πάνω στον ήχο συνηδητοποιησε οτι πρεπει κανείς να κάνει το αντίθετο από οτι τα περισσότερα βιβλία λένε για να έχει σωστό ήχο. Οι καμπύλες απόκρισης συχνότητας δεν πρέπει να είναι γραμμικές γιατί ο ανθρώπινος εγκέφαλος μεταβαλλει την ακουστική απόκριση συχνότητας συναρτήσει της έντασης του ήχου. Με λίγα λόγια στην ηχογράφηση και αναπαραγωγή του ήχου για να το κανείς σωστά, πρέπει να το κανείς "λάθος". Με παραπέμψε στις καμπύλες ακουστοτητας, equal loudness curves, που πρώτοι μέτρησαν οι Fletcher και Manson από τα Bell Telephone Laboratories και στα βιβλία Elements of Sound Recording - Frayne, Wolfe, και Motion Picture Sound Engineering.


Έτσι λοιπόν αποκαλύφθηκε μυστικο του Hollywood που στην πραγματικότητα βέβαια δεν είναι μυστικό. Η γνώση είναι πάντα εκεί αλλά πρέπει να κινείται κανείς αρκετά αργά και προσεχτικά για να μη την προσπεράσει. Ο γραφών είχε την τύχη να βρεθεί στην engineering βιβλιοθήκη του πανεπιστημίου Warwick όπου το Elements of Sound Recording σχεδόν το είχε προσπεράσει. Ευτυχώς το ξαναβρήκα όμως στην πορεία μου και έτσι όταν μου μίλησε ο Μικες Ψαλίδας κατάλαβα προς έκπληξη του, σχεδόν αμέσως οτι μου εξηγουςε. Με χαρά έμαθα τότε οτι και κάποιος από την Θεσσαλονίκη τον είχε προσεγγίσει για το ίδιο θέμα.


Έτσι ο Μικες Ψαλίδας ξεκίνησε να σχεδιάζει και να κατασκευάζει φίλτρα παρουσίας (που να προσθέτουν μερικά dB στην μεσαία περιοχή συχνοτήτων όπως και αντίστοιχη κονσόλα με σωλήνες ηλεκτρονίων. 


Αργότερα έμαθα οτι τα πηνια τυλίχθηκαν στο υπόγειο αεροπορικής εταιρίας στο συνταγμα από τον φίλο του και σύνεργατη από την ΕΡΤ Τάσο Φουσέκη που δεν ζει και αυτός πια.


Όπως έμαθα και από την εξίσου ευγενική κόρη του Μικέ Ψαλίδα οτι την ίδια κονσόλα σωλήνων ηλεκτρονίων με την Φίνος Φιλμς έχει και ο Βαγγέλης Παπαθανασιου ο οποίος φυςικα την εκτιμά πολύ.











No comments:

Post a Comment