Wednesday, January 6, 2016

Αφοβία - Aphobia Η Τέχνη της Ευτυχίας. The Art of Happiness.

Η Τέχνη της Ευτυχίας. The Art of Happiness.


Θα μπορούσε να λέγεται το Εγχειρίδιο της Ελευθερίας η της Ζωής η της Αφοβιας. Απλά λέγεται Εγχειρίδιο. Παρακάτω το πρώτο κεφάλαιο σε μετάφραση από την φιλολογική ομάδα Κακτου.


Εγχειριδίον - Επίκτητος


Γραμμένο 135 μ.χ.


Από τα πράγματα αλλά βρίσκονται στην εξουσία μας και αλλά όχι.


Στην εξουσία μας βρίσκεται η αντιληψη, η επιλογή, η επιθυμία, η άρνηση, με ένα λόγο όσα είναι δικά μας έργα.


Δεν βρίσκονται στην εξουσία μας το σώμα, η περιουσία, η φήμη, τα αξιώματα, με ένα λόγο όσα δεν είναι δικά μας έργα.


Όσα βρίσκονται στην εξουσία μας είναι φύση ελεύθερα, ακώλυτη και ανεμπόδιστα.


Όσα δεν βρίσκονται στην εξουσία μας είναι ασθενή, δουλεμένα, υποκείμενα σε εμπόδια, αλλότρια.


Να θυμάσαι πως αν θεωρήσεις τα φύση δουλωμενα ως ελεύθερα και τα αλλότρια ως δικά σου θα πέσεις σε εμπόδια, θλίψεις, ταραχές, θα κατηγορείς θεούς και ανθρώπους· αν, αντίθετα, θεωρήσεις πως μόνο μόνο το δικό σου είναι δικό σου και πως το αλλότριο είναι αλλότριο -όπως πραγματικά είναι-, ποτέ δεν θα σ' εξαναγκάσει κανείς, δεν θα σ' εμποδίσει κανείς, δεν θα μεμφθεις κανέναν, δεν θα κατηγορήσεις κανέναν, δεν θα κανείς τίποτα χωρίς την θέληση σου, δεν θα σε βλάψει κανείς και δεν θα έχεις εχθρούς αφού τίποτα βλαβερό να πάθεις θα υπάρχει.


Επιθυμώντας λοιπόν τόσο σπουδαία πράγματα, να έχεις κατα νου ότι δεν πρέπει να επιδόσεις σ' αυτά καταβάλλοντας μέτρια προσπάθεια, αλλά να εγκαταλείψεις τα μεν εντελώς και να αναβαλλεις προς το παρόν τα αλλά. Αν όμως επιθυμείς και τούτα και συνάμα τα αξιώματα και τα πλούτη, θα συμβεί να μην αποκτήσεις ούτε και τα τελευταία, λόγω του ότι επιθυμείς και τα πρώτα· με τα οποία -και μόνο με αυτά- αποκτώνται η ελευθερία και η ευδαιμονία.


Ν' ασκεισαι, λοιπόν, στο ν' απαντάς σε κάθε σκληρή εξωτερική παράσταση ως εξής: "Είσαι απλή παράσταση και καθόλου αυτό που παρουσιάζεσαι να είσαι". Στη συνέχεια να την ελέγχεις και να την υποβάλεις σε δοκιμασία σύμφωνα με τους κανόνες τούτους που έχεις· πρώτος και σπουδαιότερος είναι ο σχετικός με το αν η παράσταση αφορά τα πράγματα που βρίσκονται η όχι στην εξουσία μας. Αν αφορά κάποιο από αυτά που δεν βρίσκονται στην εξουσία μας να έχεις έτοιμη προς χρήση την απάντηση: "Δεν έχει σχέση με μένα".


It could have been called the manual of Freedom or the Manual of Life or Happiness. It is just called The Manual (Enchiridion). Below follows a translation of the 1st art. by Elizabeth Carter.

The Enchiridion

By Epictetus

Written 135 A.C.E.

Translated by Elizabeth Carter

1. Some things are in our control and others not. Things in our control are opinion, pursuit, desire, aversion, and, in a word, whatever are our own actions. Things not in our control are body, property, reputation, command, and, in one word, whatever are not our own actions.

The things in our control are by nature free, unrestrained, unhindered; but those not in our control are weak, slavish, restrained, belonging to others. Remember, then, that if you suppose that things which are slavish by nature are also free, and that what belongs to others is your own, then you will be hindered. You will lament, you will be disturbed, and you will find fault both with gods and men. But if you suppose that only to be your own which is your own, and what belongs to others such as it really is, then no one will ever compel you or restrain you. Further, you will find fault with no one or accuse no one. You will do nothing against your will. No one will hurt you, you will have no enemies, and you not be harmed.

Aiming therefore at such great things, remember that you must not allow yourself to be carried, even with a slight tendency, towards the attainment of lesser things. Instead, you must entirely quit some things and for the present postpone the rest. But if you would both have these great things, along with power and riches, then you will not gain even the latter, because you aim at the former too: but you will absolutely fail of the former, by which alone happiness and freedom are achieved.

Work, therefore to be able to say to every harsh appearance, "You are but an appearance, and not absolutely the thing you appear to be." And then examine it by those rules which you have, and first, and chiefly, by this: whether it concerns the things which are in our own control, or those which are not; and, if it concerns anything not in our control, be prepared to say that it is nothing to you.

No comments:

Post a Comment