Wednesday, January 13, 2016

Η σημασία των Μουςικων Διαστημάτων

Ειναι αξιοσημείωτο οτι σχεδόν το 100% της μουσικής όπως την γνωρίζουμε δημιουργείται από 7 μόνο νότες.


Μια νότα  όμως μόνη της δεν σημαίνει σχεδόν τίποτα. (Young's People's Concerts - Bernstein on YouTube)


Για παραδιγμα, Ντο από μόνο του δεν σημαίνει σχεδόν τίποτα. Αν όμως μετά ακολουθεί Φα τέσσερις νότες πιο πάνω (διάστημα 4ης) έχουμε κατι που αποκτά αμεςως νόημα. Είναι η αρχή της συνθεςης οι Δρόμοι της Φωτιάς του Βαγγέλη Παπαθανασιου, εξαιρετική μελωδία και παραγωγή που τιμιθικε με Oscar. Στην πραγματικότητα στο συγκεκριμένο κομμάτι όλες οι νότες είναι διεση, τα περισσότερα πλήκτρα είναι μαύρα. Είναι λοιπόν Ντο διεση και Φα διεση που δεν παύει να είναι διάστημα 4ης. Στο κομμάτι αυτό όλα είναι μεταφερόμενα ένα ημιτονιο δεξιά. Οι περισσότερες αναφορές εδώ θα είναι στην Ντο μείζονα η οποία αποτελείται από άσπρες μόνο νότες. Αναγωγή σε οποιαδήποτε κλίμακα γίνεται εύκολα προσθέτοντας η αφαιρώντας σε όλες τις νότες ίδιο αριθμό ημιτονιων.


Είναι η σχέση μεταξύ των νοτων μεταξύ τους που δίνει τόσους συνδυασμούς και ποικιλομορφία στη μουσική. Η σχέση αυτή μπορεί να είναι η μια νότα μετά την άλλη όπως στη μελωδία, η μια νότα ταυτόχρονα μα μια άλλη (συνηχηση) όπως στην αρμονία.


Αν μπορούσαμε να κάνουμε μια αναλογία μουσικής με ζωγραφική δεν είναι οι νότες τα χρώματα αλλά τα διαστήματα των νοτων μεταξύ τους.

Για παραδιγμα Ντο και Μι είναι χαρούμενο (magore), Ντο και Μι ύφεση (minore) είναι πιο βαθύ και μελαγχολικό. Ντο και Φα δημιουργεί κάτι άλλο όπως στο προαναφερθέν κομμάτι. Ντο και Ρε δημιουργεί κάτι άλλο όπως η αρχή του γνωστού Yesterday - Beatles. Στην πραγματικότητα αν παίξουμε με κάποιο όργανο μαζί με το κομμάτι είναι Φα και Σολ (το κομμάτι είναι γραμμένο σε Φα μείζονα αντί για Ντο μείζονα). Δεν πάει το διάσημα να είναι το ίδιο, διάστημα 2ας η καλύτερα ίσως 9ης.


(Ένα μουσικό κομμάτι από ένα απλό τραγούδι μέχρι μια συμφωνία γράφεται σε κάποια κλίμακα η σκάλα. Αυτό απλοϊκά σημαίνει ποιες από τις 7 νότες θα είναι μαύρες και πιες άσπρες. Κτίζουμε λοιπόν το κύριος μέρος του κομματιού που γράφουμε μες τις 7 ακριβώς νότες που διαλέξαμε. Για παράδειγμα το Imagine - John Lennon είναι γραμμένο στην πιο ίσως απλή Ντο μείζονα όπου όλες οι 7 νότες είναι άσπρες. Αν λοιπόν θελουμε να πειραματιστούμε παίζοντας μαζί με το κομμάτι με ένα σωστά κουρδισμένοι μουσικό όργανο δεν έχουμε να παίξουμε παρά με οποίες από τις 7 αυτές νότες, θα δούμε οτι οποιαδήποτε από αυτές ταιριάζει με το κομμάτι οποιοδήποτε σχεδόν στιγμή)..


Αναφερόμενοι στο Ντο ας δούμε όλα τα δυνατά διαστήματα. Ας δούμε λοιπόν τα χρώματα που έχουμε στη διάθεση μας με παραδείγματα.


Διάστημα 1ης! Ντο με Ντο
Ίσως ένα από τα πιο σημαντικά και υπάρχει παντού γύρω μας χωρίς ίσως να το σηνηδητοποιουμε γιατί είναι τόσο προφανές.. Γεγεται και ταυτοφωνια. Μπορεί να είναι τρεις φίλοι που προσεχτικά τραγουδάνε την ίδια νότα κάθε φορά και κατεπεκταση την ίδια μελωδία. Οι 3 αυτοί φίλοι μπορεί να είναι οι 3 χορδές του πιάνου για κάθε νότα. Όταν χτυπάμε οποιοδήποτε νότα κοντά στη μεσαία περιοχή του... To be continued...

No comments:

Post a Comment