Thursday, February 22, 2018

Η Κανελινα και η υπομονετική χελώνα επιτέλους έμαθαν πως γινεται ο ήχος Henry Mancini


Η Κανελινα ανέβηκε πανω στην υπομονετική χελώνα για να μην την περάσουν για γάτα και να ειναι πιο ψηλή και πήγαν σε ενα ωραιο μεγάλο μουσικο κατάστημα της Αθήνας.


Ήθελαν να πάρουν μια ωραια χρωματική φυσαρμόνικα.


Οταν ανέφερε τον ήχο του Henry Mancini, ο υπεύθυνος της είπε οτι ποτε δεν θα καταφέρει να το πετύχει. Η Κανελινα σχεδόν βάζοντας τα κλάματα ρώτησε, "ξέρετε τι μηχανήματα χρησιμοποιουςαν; Η απάντηση του υπεύθυνου ήταν, "που να ξέρω;"


Οταν έφυγαν απο το μαγαζί, η υπομονετική χελώνα παρηγορούσε την Κανελινα λέγοντας της να θυμηθούν τα λογια της ψυχοθεραπεύτριας κουκουβάγιας. "Αυτα που λένε οι άλλοι χαρακτηρίζουν αυτούς", "Τον εαυτό τους".


Ο υπεύθυνος είχε επίσης πει στην Κανελινα που τελικά αγόρασε λιγο χαρτί παρτιτούρας οτι για να γράψεις πρεπει να εχεις έμπνευση. Αντί να πει οτι γραφοντας ερχεται η έμπνευση. Η οτι τρώγοντας ερχεται η όρεξη. Η Κανελινα σκούπισε τα δάκρυα της, λέγοντας μεςα της τα λόγια της ψυχοθεραπεύτριας κουκουβάγιας στο δάσος.


Μετα απο καιρό κατι ομως έγινε ξαφνικα και σχεδόν τυχαία έμαθαν πως γινεται ο μαγικός αυτός ήχος. Για παραδειγμα το Moonriver - Henry Mancini απο το σάουντρακ της ταινιας Breakfast at Tiffany's.
Moonriver - Mancini - YouTube
https://m.youtube.com/watch?v=2Ed07ogWgiw


Θυμήθηκαν τα λόγια ενος δασκάλου τους στη μουσική, του Τερυ που έλεγε, "οταν ρίχνεις στην μπάλα πέος τη σωστή κατεύθυνση κάποια στιγμή θα μπει τρίποντο".


Και τελικά συμφιλιωμένη η Κανελινα απέκτησε φιλικές σχέσεις με το μουσικο κατάστημα, ένταση παντα ευγενική, με την βοήθεια του βιβλίου του Καρνεγκι, και τώρα όλοι την εξυπηρετούν και εκεινη τους κανει να αισθάνονται ομορφα όντας σημαντικοί. Ας πάμε ομως στο θέμα μας


Άκουγαν λοιπόν Kiss FM και μπαίνει το πανέμορφο τραγουδι Africa - Toto.


Η Κανελινα σταμάτησε οτι έκανε και καρφωμένη στο ραδιόφωνο άκουγε. Όταν τελείωσε πετάχτηκε και είπε: "να μάθουμε πως ηχογραφήθηκε!"


Μπήκαν λοιπόν στο Ίντερνετ ψάχνοντας στο Google, classic tracks Africa Toto how it was produced.


Για καλη τους τύχη το mix online είχε κανει ειδικό άρθρο για το τραγουδι με συνεντεύξεις των συντελεστών μουσικών και του μηχανικού ήχου Al Schmitt.


Εκει έμαθαν οτι ο Al Schmitt είχε ηχογραφήσει και τα κοματια του Mancini.


Απο εκει και πέρα τα πράγματα ήταν πιο ευκολα. Έβαλαν στο YouTube, Al Schmitt interview και αμέσως βρήκαν μια συνέντευξη σε ενα Ίντερνετ κανάλι οπου ο Al Schmitt αναφέρει και για τον ήχο στις ηχογραφήσεις του Mancini.


Έμαθαν οτι ο Al Schmitt απο πολυ μικρο παιδάκι είχε επαφή με στούντιο ηχογραφησης αφου είχε ο θείος του.


Έμαθαν οτι για στις ηχογραφισες του ο Al χρησιμοποιουσε συνηθως 5 θαλάμους αντιχησης. Έμαθαν επιτέλους τι ειναι ο θάλαμος αντιχηση.


Ο θάλαμος αντιχησης, reverberation chamber η (echo room) ειναι ενα δωματιο συνηθως σε υπόγειο, οχι απαραίτητα μεγάλο με ανακλαστικες επιφάνειες. O Al είπε οτι το περνούσαν με αρκετα χέρια βερνίκι γόμα λακας για να γίνουν οι επιφανείς ακομα πιο σκληρές, (λείες;) και ανακλαστικες. Εκει έστελναν τον ήχο απο την κονσόλα ήχου με καλώδιο. Μεςα βρισκόταν ενα μεγάφωνο για να παιζει τον ήχο. Το δωματιο αντιχούσε. Και ενα μικροφωνο έπιανε τον ήχο και τον έστελνε με καλώδιο πιςω στην κονσόλα για να ενωθεί με τον απευθείας ήχο.


Στην Ελλάδα είχαμε 3 echo rooms στα υπόγεια της Columbia στη Ριζουπολη. Ενα στο παλιότερο στούντιο 3 του 1933 και 2 κατω απο τα στούντιο 1 και 2. Ειναι πολυ εύκολο να ακούσουμε τον ήχο ακουγοντας οποιαδήποτε ηχογραφιςη του Καζαντιδη για παραδειγμα.



Δωματιο αντιχησης εννοείται ειχαν φτιάξει μετατρέποντας μια αποθήκη, στο καλυτερο στούντιο στον πλανήτη. Το 30th street studio της Columbia, CBS (Columbia Broadcasting System) στη Νεα Υορκη. Εκει ηχογράφησαν Stravinski, Simon and Garfunkel, Bob Dylan, Barbara Streisand, Leonard Bernstein, Glenn Gould, Miles Davies... Ήταν τοςο ξεχωριςτος ο ήχος που μηχανικοί ήχου απο το καλυτερο στουντιο ηχογραφηςης της Αγγλιας, το Abbey Road studios, πήγαν εκει για να μάθουν και έπειτα να ηχογραφήσουν πχ τους Beatles, Pink Floyd κτλ. Λεπτομέρειες αναφέρει ο Frank Laico που ήταν μηχανικος ήχου στο στουντιο της Columbia στην Νεα Υορκη το οποιο ήταν μια εγκαταλελειμένη ορθόδοξη Αρμένικη εκκλησία.


Ο Al Schmitt χρησιμοποιούσε 5 δωμάτια αντιχησης. Έστελνε λίγα όργανα στον καθένα.


Στη μίξη του ήχου έβαζε έναν θάλαμο μονο στο αριστερό κςναλι η ηχείο, έναν θάλαμο στο δεξί. Έναν στο κέντρο (δηλαδή και στα δυο ηχεία) και δυο θαλάμους καπου ενδιάμεσα.


Επισεις έμαθαν οτι ο Al Schmitt σχεδόν παντα χρησιμοποιούσε μικρόφωνα παντοκατευθυντικα (πίεσης) επιβεβαιώνοντας τα πειράματα της Κανελινας και της υπομονετικής χελώνας οτι ακούγονται με πολυ φυσικό τροπο.


Η Κανελινα πετάχτηκε απο τη χαρά της.


Και μαζι με την υπομονετική χελώνα, το γάτο με την πραςινη κορδελα και την ψυχοθεραπεύτρια κουκουβάγια έτρεξαν να πουν τα νεα στους σοφούς γλάρους στην παραλια.


Και όλοι χόρεψαν και τραγουδηςαν κάνοντας μπάνιο, Moonriver - Mancini ακουγοντας και την προτελευταία μεγάλη έβδομη συγχορδία, κατω απο το φως του Ηλιου που δεν αφηνει καμια σκια στην αλήθεια.


Πηγη·


Al Schmitt interview - Pensado's place - YouTube
https://m.youtube.com/watch?v=tcwGXQI1U_4


Συνομιλία με τον μηχανικό ήχου Στέλιο Γιαννακοπουλο (πχ στους δίσκους του Μανου Χατζιδακι) για το στούντιο της Columbia στην Ριζούπολη, Αθήνα.


Temples of Sound - Cogan, Clark


Studio Stories - Simons


Frank Laico interview - AES - YouTube


How to win friends and influence your environment - Dale Carnegie - PDF



No comments:

Post a Comment