Tuesday, September 4, 2018

Η Κανελινα, η Λούσι και η υπομονετική χελώνα


This is a fairytale in (h)ellenic language (ελληνικά) on how Canelina the cat could not understand Lucy the cat explaining the code of Trouble - Coldplay.


Ήρθε και αυτο το καλοκαιρι η φίλη της Κανελινας,  η Λούσι απο την Αγγλία.


Και παλι έκανε πολυ φιγούρα.


Άκουγαν μαζι με την υπομονετική χελώνα ραδιόφωνο.


Την στιγμή που μπήκε το Trouble - Coldplay αρχισε αμέσως να λέει:


"Ακούστε τη εισαγωγή. Το πρώτο μπαςο ειναι Σολ αρα το κοματι ειναι γραμμένο σε κλίμακα η σκάλα Σολ. Ειναι Σολ ματζορε γιατι η μελωδία παιζει Φα Σολ Φα Ρε Σι, Φα Σολ Φα Ρε Σι, Φα Σολ Φα Ρε Σι. Το Φα ειναι Φα διεση, το Σι φυσικό. Αρα κλίμακα Σολ ματζορε η Σολ μείζονα η Ιονικος τρόπος..."


Κοιτάχτηκαν η Κανελινα και η υπομονετική χελώνα.


Η Λουσι ομως είχε πάρει φορα και δεν σταμάταγε....


"Ακούστε, ο νόμος των οςο δυνατών λιγότερων αλλαγών στη μουσική. Συνεχεια παίζονται αυτες οι νοτες στη μελωδία ενώ το μπαςο ξεκινάει Σολ μετα γινεται Μι μετα Σι. Το δεξί χέρι παραμένει το ίδιο. Ετςι αυτόματα δημιουργούνται οι απίστευτες συγχορδίες Σολ7, Μι79, Σι..."


Η υπομονετική χελώνα έκανε Χχχχχχιιι, και έβγαλε καπνό.


Η Κανελινα που δεν καταλάβαινε τίποτα έβαλε τα κλάματα παλι και έτρεξε στους σοφούς γλάρους στην παραλια να την βοηθήσουν.


Οι σοφοί γλάροι έβαλαν τα γέλια και της ειπαν...


Δεν ειναι τίποτα. Η αρχή της λιγότερο δυνατόν αλλαγής στη μουσική προέρχεται απο το γεγονός οτι ο ανθρώπινος εγκεφαλος θελει τα διαφωνα η πιο περίεργα διαστήματα σε σχεςη με το μπαςο η βαςη προετοιμασμένα.


Ετςι για παραδειγμα το Φα διεση που ακουγεται συνεχεια στο δεξί χέρι οταν το μπαςο ειναι Σολ δημιουργει απόσταση η διάστημα (μεγάλης) έβδομης που ακουγεται θαυμάσια μαζι με την προσθήκη της 3ης που ειναι το Σι [Bach].


Μετα καθώς γινεται το μπαςο (η βαςη) Μι το Φα διεση παίρνει τον ρόλο της 9ης αφου απο Μι μέχρι Φα αν μετρήσουμε η απόσταση ειναι 9 φυςικες η λευκές νοτες. Οι ένατες ειναι ιςως οι αγαπημένες συγχορδίες του Μπαχ. Για παραδειγμα την ίδια ακριβως συγχορδία Μι9 την χρηςιμοποιει πολλές φορες στην εισαγωγή της λειτουργίας σε Σι ελαςονα. Κάποιο φλάουτο μπορει να παιζει Φα διεση. Η νότα ακουγεται συνεχεια η απο πριν καθώς ξαφνικα το μπαςο γινεται Μι και κάποιο άλλο όργανο παιζει Σολ, την 3η του μπάσου για να ακουστούν ολα θαυμάσια εύηχα και μαγικα στον εγκεφαλο του ακροατή. Στη μουσική ο συνθετης μάλλον προβλέπει σαν το σκακιού το μπιλιάρδο τις επόμενες κινήσεις. Σκέφτεται το μέλλον.


Η Κανελινα είχε αρχίσει να σκουπίζει τα δάκρυα της.


Άκουσε και αυτο. Ειπαν οι γλάροι.


Οταν ξεκινάει ο τραγουδιστής, ο κώδικας μπάσου η συγχοδιων ειναι ως εξης. Πρώτα Σολ χωρις κανένα αριθμό.


Δηλαδή είπε η Κανελινα βάζουμε απλά 1 3 5 δηλαδή Σολ Σι Ρε.


Μπράβο.



Η επόμενη συγχορδία προκύπτει παλι απο την αρχή της ελάχιστης αλλαγής στη μουσική. Το δεξί χέρι παραμένει Σολ ματζορε αλλα το μπαςο γινεται Μι.


Προκύπτει δηλαδει Μι7 η Μι Σολ Σι Ρε.


Μπράβο Κανελινα.


Και αν θελεις να βρίσκεις ευκολα όλα τα υλικα δηλαδή τις νοτες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν με καθε μπαςο δεν εχεις παρα να λες απο μεςα σου την Πλειαδινη σειρα. (Pleiades series). Για παραδειγμα η Πλειαδινη σειρα του Μι ειναι Μι Σολ Σι Ρε Φα Λα Ντο. Ειναι οπως το μαγείρεμα, δεν χρειάζεται να χρησιμοποιούμε ολα τα υλικα. Εδώ απλά χρησιμοποιήθηκε το Σολ, Σι, Ρε ταυτοχρονα με το μπαςο Μι.


Η Κανελινα πετάχτηκε απο την χαρά της.


Και μετα;


Τα πράγματα γίνονται ακομα πιο ευκολα. Το μπαςο γινεται Σι. Το δεξί χέρι χέρι παραμένοντας στις ίδιες νοτες ορίζει απλά 1 3 5. Δηλαδει συγχορδία Σι μινόρε. Και ξανα το ίδιο απο την αρχή. Άκου ομως την παγίδα που ερχεται την δευτερη φορα για να στείλεις την Λούσι αδιάβαστη.


Η Κανελινα τεντώθηκε γατίσια.


Αφου τελειώσει ο δεύτερος κύκλος των τρειων αυτών συγχορδιων το μπαςο γινεται Φα6. Δηλαδή Φα μπαςο και Λα Ρε Φα (συγχορδία Ρε) στο δεξί χέρι. Το Φα ομως δεν ειναι Φα διεση. Ειναι Φα φυσικό. Η κλίμακα εχει αλλάξει σε Σολ mixolydian. Παραλλαγή της Ιονικης η ματζορε η μείζονος κλίμακας. Η κλίμακα αυτη ξεκινάει απο σόλες σε Σολ περνώντας απο όλες τις άσπρες νοτες.


Η Κανελινα ξαναπετάχτηκε απο τη χαρά της. Εχει να ακούσει η Λούσι..., νιαουρισε.


Τους φώναξε ολους και χόρεψαν το (looking for the sun), Falling from Grace - Gentle Waves κατω απο το φως του πολυ πρωινού Ηλιου που μας κρατάει παντα χαρούμενους. Του Ηλιου που δεν αφηνει καμμία σκια στην αλήθεια.





Reference:


http://musicianshangout.com/Music/Theory/Scales/Details/1387?key=G


Το εγχειρίδιο του Μπαχ για τους μαθητές του: https://normanschmidt.net/scores/bachjs-general_bass_rules.pdf


The Pleiades series - euroelectron



No comments:

Post a Comment