Wednesday, October 24, 2018

Η Κανελινα η γάτα, ο Μανος Χατζιδακις και οι μεγάλες έβδομες συγχορδίες


Η Κανελινα και η υπομονετική χελώνα φιλοξενούσαν ακομα στην Ελλαδα την φίλη τους γάτα Λουσι απο την Αγγλια.


Η Κανελινα βρήκε στο YouTube τον Μανο Χατζιδακι στο στουντιο της Κολουμπια να παιζει σόλο πιάνο τοςο ομορφα το Πέρα στο Θολό Ποτάμι. Όλο υπερηφάνεια οι δυο φίλες έβαλαν στην Λουσι να ακούσει το πανέμορφο μουςικο κοματι.
https://m.youtube.com/watch?v=ySaGqClr4yU#fauxfullscreen
(Ξεκινάει στο 1:52)



Η Λουσι άκουγε με προσοχή, συγκινημένη. Δεν είχε ακούσει κςανα τοςο ομορφη ευαισθησία στο πιάνο. Και αμεςως μετα το πρώτο refrain (μετα το 2:41) οι συγχορδίες απο απλές 1 3 5 σε σχεςη με το μπαςο (πχ Φα Λα Ντο) άρχισαν να γίνονται 1 3 5 7 (πχ. Φα Λα Ντο Μι).


Ετςι αρχισε η Λουσι. Ακούστε τι κανει...Εχει Σι ύφεση στη μελωδία στο δεξί χέρι μαζι με Μι, υπονοώντας Ντο έβδομης. Το Μι ομως παραμένει και στην επόμενη συγχορδία που το μπαςο γινεται Φα. Και ετςι δημιουργείται Φα μεγάλη έβδομη (Φα Λα Ντο Μι) και την 3η νότα σε σχεςη με το μπαςο που ειναι Λα την βάζει στη μελωδία...


Η υπομονετική χελώνα παρολιγο να σκάσει. Έκαψε φλάντζα. Έβγαλε καπνούς.


Η Κανελινα με τις κανελι και άσπρες τριχουλες της σηκωμένες έβαλε τα κλάματα που δεν καταλάβαινε τίποτα. Έτρεξε στους σοφούς γλάρους στην παραλια να της εξηγήσουν.


Το ζευγάρι των σοφών γλάρων κάθονταν στον βράχο που προεξέχει απο την θαλαςςα. Ατενιζαν ήρεμοι το πρώτο φως της Ανατολής του Ηλιου, τον γαλάζιο αντικατοπτρισμό του ουρανού στη θαλαςςα. Ειχαν και το νου τους μην περάσει κανένα ψάρι.


Αμέσως πήραν να παρηγορήσουν την Κανελινα. Την αγκάλιασαν. Της χάιδεψαν απαλά το κεφαλάκι με τις ολόλευκες φτερουγιες τους...


Μετα γέλασαν και της ειπαν. Είσαι τυχερή Κανελινα που είσαι στην Ελλαδα. Εκτός απο τον άπλετο ήλιο το καλο νεο ειναι οτι ήδη εχει αρχίσει να διδάσκεται απο το δημοτικό σχολείο ο κώδικας Μπαχ και ποσο ευκολα παράγονται όλες αυτες οι πανέμορφες συγχορδίες.


Η Κανελινα επέμενε, "δεν καταλαβαίνω τίποτα".


Μην ανήσυχεις ειναι τοςο πολυ πολυ εύκολο.


Ο Χατζιδακις κανει οτι οι μεγάλοι συνθέτες. Αντιμετωπίζοντας όλες τις συγχορδίες σαν 1 3 5 7 (9) κτλ αντί για απλά 1 3 5, δηλαδή Ντο Μι Σολ, Φα Λα Ντο κτλ.


Η Κανελινα συνέχιζε να κλαιει τοςο απαρηγόρητη. Μερικα της δάκρυα έπεσαν στην απέραντη θαλαςςα.


- Θελω παραδειγμα είπε.


- Εντάξει, να το δούμε στην πράξη.


Η κλίμακα στην οποία παιζει το κοματι ο Μανος Χατζιδακις ειναι η Ρε ελασονα η Ρε μινόρε η D minor.


Αρα μονο το Σι ειναι Σι ύφεση. Μερικές απο τις 7 συγχορδίες που ορίζονται απο την σχεςη 1 3 5 7 ειναι πχ το Ντο Μι Σολ Σιb (Ντο έβδομης), Σολ Σιb Ρε Φα (Σολ μινόρε έβδομης), Φα Λα Ντο Μι (Φα μεγάλη έβδομη) κτλ.


Ετςι την στιγμή που η φωνη λεει "ετςι καί η Ομορφη Μπελισα", Φα Σολ Λα Σιb Σιb Σιb Ντο Σιb Λα Σολ Λα Λα..


Στο πρώτο Σιb το μπαςο ειναι Σολ. (Θυμίσου Σολ Σιb Ρε Φα). Ο Χατζιδάκης κρατάει το Φα απο την προηγούμενη συγχορδία που ειναι Ρε μινόρε δηλαδή Ρε Φα Λα. Ετςι χρηςιμοποιει μπαςο Σολ, μελωδια Σιb και μια άλλη φωνη να παιζει προετοιμασμένη απο το προηγουμενο μετρο έβδομη το Φα. Παιζει λοιπόν οπως αυτόματα ορίζεται Σολ μινόρε έβδομης (Σολ Σίb Φα). Το ίδιο κόλπο που κανει το Careless Wisper - George Michael στην δευτερη συγχορδία. Οπως επισεις και το αργό μερος του Oboe Comcerto in D minor - Marcello, μεταγραφή Bach στη δευτερη παλι συγχορδία.

Η Κανελινα αρχισε να σκουπίζει τα δάκρυα της. Προσπαθούσε να συνκεντρωθει για να καταλάβει οςο περιςςοτερο μπορει.


Αυτο το επαναλαμβανόμενο Σιb στη μελωδία γινεται στην πραγματικότητα προετοιμασμένη έβδομη για την επόμενη συγχορδία, αφου μετα το μπαςο γινεται Ντο. (Συγχορδία Ντο Μι Σολ Σιb). Πρεπει να μπει και η 3η νότα δηλαδή Μι για να ακουστεί ωραια. Ετςι ο Μόνος Χατζιδακις καθώς παιζει επελαμβανομενα Σιb, βάζει με άλλο δάκτυλο του δεξιού χεριού Μι. Τώρα αυτο το Μι πρόκειται να γίνει προετοιμαςμενη 7η καθώς τα αλλα δάχτυλα του δεξιού χεριού συνεχίζουν την κυρια μελωδία. Ως εξης, το μπαςο γινεται με μαγικο τροπο Φα και ετςι αυτο το επαναλαμβανόμενο Μι αποτελεί πια προετοιμαςμενη έβδομη για της συγχορδία (Φα Λα Ντο Μι). Και φυσικά την ίδια στιγμή που το μπαςο γινεται Φα η μελωδία γινεται Λα (στο ΜπεΛΙ ΣΑ). Λα λοιπόν, η 3η νότα πανω απο το μπάσο Φα. Ετςι δημιουργείται λοιπόν μια απίστευτα ομορφα εύηχη αρμονική αλυσίδα [Piston]. Σε περίληψη, το μπαςο αυξάνει κατα 4 νοτες, οι έβδομες προετοιμάζονται και η 3η προστίθεται καθε φορα [Bach].


Οπως ακριβως κανει το Concerto in D minor, το αργό μερος των αδερφών Marcello οπως το μετέγραψε για πλήκτροφορο όργανο ο Μπαχ, πετάχτηκε η Κανελινα.


Μπράβο Κανελινα ειπαν ενθουσιασμένοι οι σοφοί Γλάροι.


Η Κανελινα πετάχτηκε απο την χαρά της. Τους φώναξε ολους στην παραλια. Τις φίλες της. Το γάτο με την άσπρη κορδελα. Τους σκύλους Αχιλλεα και Ηρακλή. Τον σκύλο τζαζ. Την φοβισμένη αλεπού. Το δελφίνι. Το χταπόδι που κρύβεται. Τις πετροπέρδικες που απογειώνονται με το παραμικρό σαν πύραυλοι. Τις μαγικες πεταλούδες.


Και όλοι μαζι άρχισαν να χορευουν και να τραγουδούν Πέρα απ το Θολό Ποτάμι του Μανου Χατζιδακι. Χωρίστηκαν σε φωνές. Η μια ομάδα έκανε την κυρια μελωδία. Δυο άλλες ομάδες τις προετοιμασμένες έβδομες η τις 3ες εναλαξ. Τώρα που τα νερά αρχίζουν να ξεθολωνουν...


Κατω απο το μαγευτικό φως του Ηλιου που δεν αφηνει ποτε καμια σκια στην αλήθεια.


Πηγες:


Bach Bass Rules:


https://normanschmidt.net/scores/bachjs-general_bass_rules.pdf



Harmony - Piston - Harvard


No comments:

Post a Comment